
Економіка – порівняно молода наука. Ще 150 років тому економістів вважали ближчими до філософів, ніж до фінансистів, а математика в економіці використовувалась хіба що в звичайних аріфметичних прикладах. Австрійська Економічна Школа зародилася в Віденському університеті, але вже 50 років потому послідовники її ідей перемістилися до Чикаго. Всесвітньо відомий Йозеф Шумпетер викладав в Чернівцях, але сьогодні навряд чи хстось вважає ЧНУ ім. Федьковича за глобальний центр економічної науки. Ідея є очевидою: динамізм економіки зумовлює невідхильну ротацію наукових кадрів в різних університетах світу, а отже, орієнтуватися на рівень статусності навчального закладу немає жодного сенсу: наявність легендарних випускників або викладачів в минулому не гарантує їх існування сьогодні.
Найбільш релевантний публічний рейтинг економічних кафедр різних університетів світу складаєьться спільнотою “RePEc“ (від. англ. “Research Papers in Economics“), яка є об’єднанням економістів з великої кількості країн світу для розширення та поглиблення досліджень в галузі економіки. За його даними від листопала 2021 року, перелік найкрашіх економічних кафедр в світі становив:
Головний та єдиний критерій відбору університетів в даному рейтингу – рівень цитованості робіт їх дослідників. Повний перелік налічує верхній перцентіль (25%) найбільш цитованих кафедр економіки світу. На сьогоднішній день, це 313 університетів. Жоденен з них не є українським. Для достовіності, звіряємо з фаховим розподілом рейтигу QS, (напрямок економіка та економетрика). Попри те, що університетів там більше (500 місць), в більшості випадків співпадіння результатів буде майже однаковим. Вітчизняні університети в ньому так само відсутні.
В чому проблема України? Невже в рідній державі немає жодного університету, де здійснюється якісне викладання економіки? Якщо коротко, то так. Можливо, на рівні викладання теоретичної бази не все так погано. Проте, коли справа переходить до практики.. На жаль, серед старих державних університетів культура написання унікальних наукових робіт, коректного цитування, поширення та розміщення наукових статей є доволі низькою. Актуальні рейтинги окремих кафедр або факультетів просто відсутні, тому тому “якість” університетської освіти визначається на загальному рівні, а не на рівні конкретних спеціальностей. Значна частка вступників на рівень бакалавра орієнтуються виключно на конкурсний бал попередніх вступників, що створює своєрідний “ефект лемінгів”. В свою чергу, новим приватним університетам, таким як Український Католицький Університет та Київська Школа Економіки важко швидко здобути репутацію, порівняну з багатолітніми державними гігантами. Хоча і гідні бакалаврські програми, які дають можливість вивчати економіку у поєднанні з інформаційними технологіями там також вже є.
Кожному вступнику потрібно складати власний індекс якості обраного університету. На даний момент, наша команда не може представити єдиної методології, але радимо звернути увагу на наступні 5 факторів:
- Сайт університету. В епоху цифрової освіти топовому університету принизливо мати старий та незручний сайт.
- Наявність наукових публікацій у вільному доступі. Якщо такі публікації відсутні/публікуються лише їх тези, скоріш за все, немає чого показувати
- Наявність публічної інформації про працевлаштування випускників (зокрема – % працевлаштованих в різних сферах)
- Відкритість до комунікації студентів старших курсів, готовність поділитися власним досвідом з їх боку.
- Рівень розвитку студентського життя (інформаційні мережі СПУ, профкомів, наявність open-space просторів, тощо)
Безумовно, даний класифікатор – не єдиний об’єктивний підхід до оцінки якості економічної освіти в Університетах. Безумовно, високі показники цитування підтверджують популярність думок та ідей аспірантів і викладачів університетів – саме вони є “двигуном”, що рухає фронтір економічної науки. Але університетська освіта – не лише про знання. Перед прийняттям остаточного рішення варто враховувати і інші фактори – якість та доступність житла, зручність транспортної системи. Не варто забувати і про студентський колектив – не бійтеся шукати та розпитувати думки однолітків, зокрема – переможців та учасників шкільних або студентських олімпіад з економіки! Впевнені, поганих порад вони вам давати не стануть!
Якщо ви вважаєте інформацію даної статті помилковою або такою, що потребує доповнення, обов’язково заповніть форму зворотнього зв’язку. Нам важлива та цікава ваша думка!